Aan de slag
- Actiefiches (4) Actiefiches-filter toepassen
- Begeleiding op maat (2) Begeleiding op maat-filter toepassen
- Cartoons (1) Cartoons-filter toepassen
- Communicatietools (3) Communicatietools-filter toepassen
- Educatief materiaal (13) Educatief materiaal-filter toepassen
- KaMOShibais (7) KaMOShibais-filter toepassen
- Leuke voorbeelden (3) Leuke voorbeelden-filter toepassen
- Liedjes (1) Liedjes-filter toepassen
- Oude MOS-bundels (1) Oude MOS-bundels-filter toepassen
- Internationaal samenwerken (3) Internationaal samenwerken-filter toepassen
- Subsidies (2) Subsidies-filter toepassen
- Uitstappen/Activiteiten (2) Uitstappen/Activiteiten-filter toepassen
- Vormingen (3) Vormingen-filter toepassen
- Afval (21) Afval-filter toepassen
- Biodiversiteit (20) Biodiversiteit-filter toepassen
- Buiten lesgeven (14) Buiten lesgeven-filter toepassen
- Brede schoolbenadering (14) Brede schoolbenadering-filter toepassen
- Energie (17) Energie-filter toepassen
- Klimaat (17) Klimaat-filter toepassen
- Leerlingenparticipatie (17) Leerlingenparticipatie-filter toepassen
- Mobiliteit (18) Mobiliteit-filter toepassen
- Vergroening (17) Vergroening-filter toepassen
- Voeding (19) Voeding-filter toepassen
- (-) Remove Water filter Water (30)
- Andere thema's (9) Andere thema's-filter toepassen
-
Algemeen vormingsaanbod voor natuurgidsen, leerkrachten, ...
Bekijk al het andere vormingsaanbod van het Departement Omgeving - afdeling PBM (Partnerschappen met Bestuur en Maatschappij).
-
Alida : KaMOShibai over vluchtelingen
Alida is nieuw in de klas. Ze komt net uit Kenia. Ze begrijpt niet dat water hier vanzelfsprekend is. Het komt zomaar uit de kraan! Ook beschikbaar in het Frans en Engels. pdf bestandAlida.pdf (2.78 MB) pdf bestandAlida Frans.pdf (2.88 MB) pdf bestandAlida Engels.pdf (2.88 MB) Ook op KlasCement staat dit verhaal voor je klaar. Lees meer over de kaMOShibaiverhalen en hoe je ze kan inzetten in je lessen.
-
Begeleiding op maat
Hoe werk je aan een duurzame, straffe school? MOS begeleidt je school in een traject op maat. Samen leren we keuzes te maken voor de planeet, zodat er altijd genoeg is voor iedereen! We werken samen aan: een duidelijke visie op duurzaamheid, participatie, duidelijke communicatie. We hebben oog voor de brede schoolbenadering en zetten in op samenwerking met partners.
-
Cartoons
-
Cera-projectsteun voor maatschappelijke projecten
Cera ondersteunt maatschappelijke projecten. Bij de lokale adviesraden kan je als school of vereniging projectsteun aanvragen. Een buitenklas, een opberghok of waterpoel op de speelplaats, een project met de jeugdvereniging uit de buurt... zijn voorbeelden die in aanmerking kunnen komen. Driemaal per jaar kan je een project indienen. >> Lees alles over deze projectsteun op de website van Cera
-
Doe mee!
Een MOS-school is een school die een duurzame leer-en leefomgeving creëert samen met de leerlingen, het schoolteam en het netwerk van de school. Een Eco-School gaat nog een stapje verder. De ‘Groene Vlag’ van Eco-Schools is het internationale label voor duurzame scholen. Eco-Schools is een programma van de FEE (Foundation for Environmental Education) en is ontwikkeld om de afspraken van de VN-conferentie ‘Environment and Development’ in 1992 na te komen.
-
eTwinning: samenwerken met een school in Europa
Wil je graag op een laagdrempelige manier uitwisselen met een ander Europees land? Of wil je graag een kijkje nemen over de taalgrens? Dan is er ook eTwinning Belgica. Wil je een nieuwe vibe in je lessen binnen brengen? Wil je MOSsen over de grenzen heen? Ben je een Eco-School en ben je op zoek naar andere Eco-Schools in Europa om samen een project op te starten? Dan is eTwinning zeker iets voor jou!
-
Het kleine kamertje van de koning : KaMOShibai rond duurzaam watergebruik
Doelgroep: vanaf de eerste kleuterklas Het verhaal: Koning Flapdrol moet o zo dringend! Maar zijn paleis is zo groot dat hij zijn eigen toilet niet meer terugvindt. Gelukkig is daar lakei Hoogwater.
-
Idee 02 – Leren 'in het echt': buitenlessen in het groen
Leerlingen die de oppervlakte van de fietsenstalling berekenen of in het eigen vijvertje insecten determineren. In Freinetschool De Vlindertuin is de wereld het klaslokaal. ‘We werken ervaringsgericht, met de talrijke leerkansen die er zijn buiten de vier muren van een klaslokaal’, zegt directeur Pieter Cnaepkens. ‘In onze school heeft elke klas een deur rechtstreeks naar buiten.' Als inspirerend en leuk voorbeeld kan dit tellen!
-
KaMOShi Practical guide for 'The king's smallest room'
A story about having to go to the toilet urgently and getting lost. Even a king can experience this. Get to know a toilet that you can "easily come” to. Preference for a simple toilet with a water saving button to a toilet with an access code!
-
KaMOShibai stories on sustainable development
MOS has developed several kaMOShibai stories for nursery and primary school kids. This form of storytelling originated in Japan. You can print the stories: A3, in color, recto verso You can show the stories on the electronic school board: show the images and use the freeze button while reading to the kids In addition to the stories MOS develops practical guides that suggest how to use the stories in the classroom.
-
KaMOShibaiverhalen
Deze kleurrijke verhalen brengen telkens een ander thema rond duurzaamheid aan. De verhalen bevatten ook didactische wenken en werden vertaald. KaMOShibai-verhalen zijn in de eerste plaats bestemd voor kleuters en lagereschoolkinderen. Toch kunnen ze ook dienen in het vreemdetalenonderwijs, bijvoorbeeld om voor te lezen aan kleuters of lagereschoolkinderen uit een andere taalomgeving. Ze kunnen ook gebruikt worden als leesvaardigheid rond duurzaamheid of dienen in een uitwisselingsproject. Klik hier om naar de verschillende verhalen te gaan.
-
KaMOShiwijzer bij Het kleine kamertje van de koning
De kaMOShiwijzer bij 'Het kleine kamertje van de koning' is een pedagogische leidraad bij het verhaal: aan welke doelen komt het verhaal tegemoet, welke woordenschat komt aan bod, hoe kan je de inleving van de leerlingen versterken, welke acties kan je naar aanleiding van het verhaal uitvoeren enz.
-
Klimaatfietstocht
-
Leuk voorbeeld: de schoonheid van de Abeek onthuld
Leerlingen van de basisschool, ouders en inwoners van Ellikom (Meeuwen-Gruitrode) sloegen de handen in elkaar om de vallei van de Abeek te beschermen. Ontdek hoe ze dit aanpakten en welke drempels en kansen ze op hun pad tegenkwamen. pdf bestandDe schoonheid van de Abeekvallei onthuld (332 kB)
-
Leuke voorbeelden
-
MOS-actiefiche: Ik drink slim en ga op zoek naar de beste dorstlesser
Leerlingen onderzoeken met dit project de samenstelling van verschillende soorten dranken (onder andere frisdrank, fruitsap, flessenwater, drinkwater) en vergelijken deze met elkaar (voedingswaarde, dorstlesser,...). Bovendien gaan ze op zoek naar de oorsprong van verschillende drankverpakkingen (blik, PET-fles, glas, drankkarton, ...). pdf bestandAF_Ik drink slim.pdf (451 kB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
MOS-actiefiche: Op zoek naar alternatieven voor de plastic ballon
Het is feest en daar horen ballonnen bij. Maar de schade die ballonnen aan onze leefomgeving en de natuur toebrengen is enorm. Leerlingen onderzoeken de impact van ballonnen op onze leefomgeving. Samen komen ze tot alternatieven die de natuur en de omgeving geen schade toebrengen. pdf bestandAF9_gaat_deze_ballon_wel_op.pdf (786 kB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar. Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
MOS-actiefiche: We zeggen 'NEEN' tegen afval
De wereld kijkt tegen een gigantische afvalberg aan. Een deel daarvan werd slechts eenmaal of nauwelijks gebruikt (bv. een drankblikje). Bovendien komt een niet te onderschatten deel van het afval in de natuur terecht (plastic soep, zwerfvuil, sluikstort). Niet meteen een fraai plaatje, toch? In Vlaanderen zijn we sorteerkampioen. Dat is fijn. Maar ook het ophalen en verwerken van ons afval kost energie en brengt bovendien extra luchtvervuiling met zich mee. Veel van dat afval kan bovendien vermeden worden. Dat moet dus anders kunnen. Samen gaan we voor minder afval! Doen jullie mee?
-
MOS-actiefiches: onderzoekscompetenties aanscherpen bij leerlingen
MOS legt het accent op het aanscherpen van de onderzoekcompetenties van de leerlingen, zodat ze gewapend met deze competenties duurzame keuzes kunnen maken.