Aan de slag
- Actiefiches (4) Actiefiches-filter toepassen
- Begeleiding op maat (2) Begeleiding op maat-filter toepassen
- Cartoons (1) Cartoons-filter toepassen
- Communicatietools (3) Communicatietools-filter toepassen
- Educatief materiaal (15) Educatief materiaal-filter toepassen
- KaMOShibais (9) KaMOShibais-filter toepassen
- Leuke voorbeelden (3) Leuke voorbeelden-filter toepassen
- Liedjes (1) Liedjes-filter toepassen
- Oude MOS-bundels (1) Oude MOS-bundels-filter toepassen
- Internationaal samenwerken (1) Internationaal samenwerken-filter toepassen
- Subsidies (3) Subsidies-filter toepassen
- Uitstappen/Activiteiten (2) Uitstappen/Activiteiten-filter toepassen
- Vormingen (3) Vormingen-filter toepassen
- Afval (22) Afval-filter toepassen
- Biodiversiteit (19) Biodiversiteit-filter toepassen
- Buiten leren (12) Buiten leren-filter toepassen
- Brede schoolbenadering (12) Brede schoolbenadering-filter toepassen
- Energie (16) Energie-filter toepassen
- Klimaat (16) Klimaat-filter toepassen
- Leerlingenparticipatie (15) Leerlingenparticipatie-filter toepassen
- Mobiliteit (17) Mobiliteit-filter toepassen
- Vergroening (16) Vergroening-filter toepassen
- Voeding (20) Voeding-filter toepassen
- (-) Remove Water filter Water (31)
- Andere thema's (8) Andere thema's-filter toepassen
-
Doe mee!
Een MOS-school is een school die een duurzame leer-en leefomgeving creëert samen met de leerlingen, het schoolteam en het netwerk van de school. Een Eco-School gaat nog een stapje verder. De ‘Groene Vlag’ van Eco-Schools is het internationale label voor duurzame scholen. Eco-Schools is een programma van de FEE (Foundation for Environmental Education) en is ontwikkeld om de afspraken van de VN-conferentie ‘Environment and Development’ in 1992 na te komen.
-
Wereldwaterdag@school
maandag 22 maart 2021 om 07:00hDoe mee aan Wereldwaterdag@school. Verzamel t-shirts die niet meer gedragen worden en nog in goede staat zijn. Breng ze naar de Kringwinkel voor een tweede leven. Op die manier bespaar je duizenden liters water! Zoveel als nodig is om een heel zwembad mee te vullen.
-
KaMOShibaiverhalen
Deze kleurrijke verhalen brengen telkens een ander thema rond duurzaamheid aan. De verhalen bevatten ook didactische wenken en werden vertaald. KaMOShibai-verhalen zijn in de eerste plaats bestemd voor kleuters en lagereschoolkinderen. Toch kunnen ze ook dienen in het vreemdetalenonderwijs, bijvoorbeeld om voor te lezen aan kleuters of lagereschoolkinderen uit een andere taalomgeving. Ze kunnen ook gebruikt worden als leesvaardigheid rond duurzaamheid of dienen in een uitwisselingsproject. Klik hier om naar de verschillende verhalen te gaan.
-
KaMOShiwijzer bij Leon
De kaMOShiwijzer bij 'Leon' is een pedagogische leidraad bij het verhaal: aan welke doelen komt het verhaal tegemoet, welke woordenschat komt aan bod, hoe kan je de inleving van de leerlingen versterken, welke acties kan je naar aanleiding van het verhaal uitvoeren enz.
-
Teach Up! 2030 - Online
Van donderdag 04 maart 2021 09:00h tot donderdag 04 maart 2021 17:00hONLINE - Teach Up! 2030 is dé inspiratiedag voor duurzame wereldburgers op school en spoort leerkrachten, educatief personeel en educatieve aanbieders aan om op school aan de slag te gaan met duurzame en mondiale thema’s. De SDG’s (Sustainable Development Goals) van de Verenigde Naties vormen de inhoudelijke leidraad. Dit schooljaar gaan we volledig digitaal.
-
Leren 'in het echt': buitenlessen in het groen
Leerlingen die de oppervlakte van de fietsenstalling berekenen of in het eigen vijvertje insecten determineren. In Freinetschool De Vlindertuin is de wereld het klaslokaal. ‘We werken ervaringsgericht, met de talrijke leerkansen die er zijn buiten de vier muren van een klaslokaal’, zegt directeur Pieter Cnaepkens. ‘In onze school heeft elke klas een deur rechtstreeks naar buiten.' Als inspirerend en leuk voorbeeld kan dit tellen!
-
Leuke voorbeelden
-
KaMOShibai stories on sustainable development
MOS has developed several kaMOShibai stories for nursery and primary school kids. This form of storytelling originated in Japan. You can print the stories: A3, in color, recto verso You can show the stories on the electronic school board: show the images and use the freeze button while reading to the kids In addition to the stories MOS develops practical guides that suggest how to use the stories in the classroom.
-
KaMOShiwijzer bij Zack gaat op reis
De kaMOShiwijzer bij 'Zack gaat op reis' is een pedagogische leidraad bij het verhaal: aan welke doelen komt het verhaal tegemoet, welke woordenschat komt aan bod, hoe kan je de inleving van de leerlingen versterken, welke acties kan je naar aanleiding van het verhaal uitvoeren enz.
-
MOS-actiefiches: onderzoekscompetenties aanscherpen bij leerlingen
MOS legt het accent op het aanscherpen van de onderzoekcompetenties van de leerlingen, zodat ze gewapend met deze competenties duurzame keuzes kunnen maken.
-
KaMOShi Practical guide for 'The king's smallest room'
A story about having to go to the toilet urgently and getting lost. Even a king can experience this. Get to know a toilet that you can "easily come” to. Preference for a simple toilet with a water saving button to a toilet with an access code!
-
Begeleiding op maat
Hoe werk je aan een duurzame, straffe school? MOS begeleidt je school in een traject op maat. Samen leren we keuzes te maken voor de planeet, zodat er altijd genoeg is voor iedereen! We werken samen aan: een duidelijke visie op duurzaamheid, participatie, duidelijke communicatie. We hebben oog voor de brede schoolbenadering en zetten in op samenwerking met partners.
-
KaMOShiwijzer bij Het kleine kamertje van de koning
De kaMOShiwijzer bij 'Het kleine kamertje van de koning' is een pedagogische leidraad bij het verhaal: aan welke doelen komt het verhaal tegemoet, welke woordenschat komt aan bod, hoe kan je de inleving van de leerlingen versterken, welke acties kan je naar aanleiding van het verhaal uitvoeren enz.
-
Het kleine kamertje van de koning : KaMOShibai rond duurzaam watergebruik
Doelgroep: vanaf de eerste kleuterklas Het verhaal: Koning Flapdrol moet o zo dringend! Maar zijn paleis is zo groot dat hij zijn eigen toilet niet meer terugvindt. Gelukkig is daar lakei Hoogwater.
-
MOS-actiefiche: We zeggen 'NEEN' tegen afval
De wereld kijkt tegen een gigantische afvalberg aan. Een deel daarvan werd slechts eenmaal of nauwelijks gebruikt (bv. een drankblikje). Bovendien komt een niet te onderschatten deel van het afval in de natuur terecht (plastic soep, zwerfvuil, sluikstort). Niet meteen een fraai plaatje, toch? In Vlaanderen zijn we sorteerkampioen. Dat is fijn. Maar ook het ophalen en verwerken van ons afval kost energie en brengt bovendien extra luchtvervuiling met zich mee. Veel van dat afval kan bovendien vermeden worden. Dat moet dus anders kunnen. Samen gaan we voor minder afval! Doen jullie mee?
-
MOS-actiefiche: Ik drink slim en ga op zoek naar de beste dorstlesser
Leerlingen onderzoeken met dit project de samenstelling van verschillende soorten dranken (onder andere frisdrank, fruitsap, flessenwater, drinkwater) en vergelijken deze met elkaar (voedingswaarde, dorstlesser,...). Bovendien gaan ze op zoek naar de oorsprong van verschillende drankverpakkingen (blik, PET-fles, glas, drankkarton, ...). pdf bestandAF_Ik drink slim.pdf (451 kB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
Vorming op maat voor personeelsvergadering of pedagogische studiedag
MOS-vormingen voor het hele team op maat van je school. Naar gelang de behoefte van je team werkt MOS in overleg met de school een vorming uit en brengt die gratis op een personeelsvergadering of pedagogische studiedag. >> Neem contact op met je provinciale MOS-begeleider
-
MOS-actiefiche: Op zoek naar alternatieven voor de plastic ballon
Het is feest en daar horen ballonnen bij. Maar de schade die ballonnen aan onze leefomgeving en de natuur toebrengen is enorm. Leerlingen onderzoeken de impact van ballonnen op onze leefomgeving. Samen komen ze tot alternatieven die de natuur en de omgeving geen schade toebrengen. pdf bestandAF9_gaat_deze_ballon_wel_op.pdf (786 kB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar. Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
Cera-projectsteun voor maatschappelijke projecten
Cera ondersteunt maatschappelijke projecten. Bij de lokale adviesraden kan je als school of vereniging projectsteun aanvragen. Een buitenklas, een opberghok of waterpoel op de speelplaats, een project met de jeugdvereniging uit de buurt... zijn voorbeelden die in aanmerking kunnen komen. Driemaal per jaar kan je een project indienen. >> Lees alles over deze projectsteun op de website van Cera
-
Subsidie Kleine duurzame projecten Limburg
Met dit subsidiereglement wil de provincie verenigingen, bedrijven, Limburgse scholen en gemeenten stimuleren om projecten uit te voeren die bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van de provincie Limburg. In de praktijk zoekt de provincie naar vernieuwende projecten die een bijdrage leveren aan een duurzaam milieubeleid, naar concrete klimaatprojecten, naar vergroening van onze leefomgeving, naar projecten die aandacht hebben voor de sociale aspecten van het milieubeleid, enz. Je kan de aanvraag voor je project indienen tot uiterlijk 1 april van het lopende jaar. >> Lees alles over d