Aan de slag
- (-) Remove Begeleiding op maat filter Begeleiding op maat (9)
- Vormingen (8) Vormingen-filter toepassen
- Afval (3) Afval-filter toepassen
- Biodiversiteit (3) Biodiversiteit-filter toepassen
- Buiten leren (4) Buiten leren-filter toepassen
- Brede schoolbenadering (7) Brede schoolbenadering-filter toepassen
- Energie (8) Energie-filter toepassen
- Klimaat (8) Klimaat-filter toepassen
- Leerlingenparticipatie (7) Leerlingenparticipatie-filter toepassen
- Mobiliteit (4) Mobiliteit-filter toepassen
- Vergroening (4) Vergroening-filter toepassen
- Voeding (3) Voeding-filter toepassen
- Water (3) Water-filter toepassen
-
MOS-klimaattraject basisonderwijs: Klimaatbendes
-
Buiten leer je beter
Goed nieuws voor leerkrachten met claustrofobische trekjes: ook buiten je klaslokaal ligt een schat aan leerkansen! Voordelen van buitenlessen: Je speelt in op ervaringen van kinderen, Je maakt de leerervaring intenser Je zet in op sociale vaardigheden. Hoe? MOS maakt je wegwijs in de principes van outdoor education. Je krijgt werkvormen aangereikt waarbij je de speelplaats, het schooldomein of de schoolomgeving gebruikt als het verlengde van je klaslokaal.
-
Vorming op maat voor personeelsvergadering of pedagogische studiedag
MOS-vormingen voor het hele team op maat van je school. Naar gelang de behoefte van je team werkt MOS in overleg met de school een vorming uit en brengt die gratis op een personeelsvergadering of pedagogische studiedag. >> Neem contact op met je provinciale MOS-begeleider
-
Begeleiding op maat
Hoe werk je aan een duurzame, straffe school? MOS begeleidt je school in een traject op maat. Samen leren we keuzes te maken voor de planeet, zodat er altijd genoeg is voor iedereen! We werken samen aan: een duidelijke visie op duurzaamheid, participatie, duidelijke communicatie. We hebben oog voor de brede schoolbenadering en zetten in op samenwerking met partners.
-
MOS-klimaattraject secundair onderwijs
Wil je leerlingen prikkelen met boeiende onderzoeksvragen? Of wil jij de kappers in spe duurzaam leren werken? Wil jij de vaklui van morgen opleiden in duurzaam bouwen? Misschien zijn er op jouw school wel jonge reporters die het willen opnemen voor het klimaat? Stap in het MOS-klimaattraject en zet je leerlingen aan tot actie tegen klimaatopwarming.
-
The Wizard of MOS
‘Genoeg voor iedereen, altijd en overal’. Dat is waar duurzame ontwikkeling voor staat. De tovenaar van MOS vormt de rode draad doorheen deze vorming The Wizard of MOS In Zuid-Afrika wordt duurzaamheid iets duidelijker omschreven als ‘volhoudbaarheid’. Maar hoe werken we aan die volhoudbaarheid in onze klas of school? Hoe leren we kinderen nadenken over het eigen handelen?
-
Mobiliteit en klimaat
We gaan samen op zoek welke mobiliteitsacties voor de school interessant kunnen zijn om te groeien naar een CO2-arme schoolomgeving. We overlopen werkvormen en interessante lesideeën. We bekijken hoe de school het best werk maakt van een breed draagvlak zowel bij de ouders, de leerlingen als het leerkrachtenteam. In een volgende sessie bekijken we het totale educatieve plan. We bundelen wat al in de lessen aan bod komt en bekijken hoe we tot een mooie verticale leerlijn kunnen komen. MOS en Dr.
-
Energie en klimaat
Ga jij op school en in de klas bewust om met energie? Hoe produceer je minder CO2? En welke werkvormen zijn er om met je klas rond klimaat en energie te werken? Wat zijn de linken met andere leergebieden zoals techniek (STEAM)? MOS helpt je om op een cocreatieve wijze jouw klimaatplan vorm te geven. Aanbevolen voor het volledige schoolteam. Vlaams-Brabant duur: min. 1 uur doelgroep: voor kleuter en lager onderwijs kostprijs: gratis info en reservatie: mos@vlaamsbrabant.be of 016 26 72 52
-
Vorming: Aan de slag met de energiekoffer
De MOS-energiekoffer maakt STEM zeer concreet, werkt ervaringsgericht én draagt bij tot energiebesparing op school. Een energieonderzoek ondernemen met je leerlingen betekent dus win, win, win! Heb je graag extra uitleg over de werking van de meetinstrumenten en hoe je een goed onderzoek opstart? Dat kan. Je gaat tijdens de vorming zelf aan de slag zodat je het meten dadelijk onder de knie hebt.