Aan de slag
- Afval (11) Afval-filter toepassen
- Biodiversiteit (7) Biodiversiteit-filter toepassen
- Buiten lesgeven (3) Buiten lesgeven-filter toepassen
- Brede schoolbenadering (15) Brede schoolbenadering-filter toepassen
- Energie (6) Energie-filter toepassen
- Klimaat (9) Klimaat-filter toepassen
- Leerlingenparticipatie (19) Leerlingenparticipatie-filter toepassen
- Mobiliteit (2) Mobiliteit-filter toepassen
- Vergroening (4) Vergroening-filter toepassen
- Voeding (11) Voeding-filter toepassen
- Water (4) Water-filter toepassen
- Andere thema's (1) Andere thema's-filter toepassen
-
MOS-actiefiche : Duurzaam schoolfeest organiseren
Dit document wil onder meer leerlingen, leerkrachten en directie motiveren om een duurzaam schoolfeest te organiseren, met volgende doelstellingen: afval vermijden; zwerfvuil vermijden; duurzame catering met lokale producten, groenten en fruit van het seizoen; duurzaam materiaalgebruik. pdf bestandMOS_actiefiche_groen-event.pdf (438 kB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar. Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
MOS-actiefiche : Red de brooddoos
Doel van deze actiefiche: kinderen en ouders laten kiezen voor een duurzame lunch. pdf bestandActiefiche Red De Brooddoos.pdf (857 kB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar, samen met de kaMOshibai 'Red de brooddoos'. Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
MOS-actiefiche: Bijzzzondere hotelgasten
Dit leermiddel maakt leerlingen bewust van het belang en de achteruitgang van de bijenpopulatie. Ze onderzoeken hiermee onder meer het verschil tussen de bij, wesp, hommel en zweefvlieg. Maar ook de verschillende biotopen, hoe ze leven, hun nut voor de mens en hun bedreigingen. Leerlingen (en leerkrachten) worden uitgedaagd om een insectenhotel te bouwen. pdf bestandAF12_Bijzzzondere_hotelgasten.pdf (747 kB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar. Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
MOS-actiefiche: Cadeautjes anders bekeken
Moeten cadeautjes altijd iets materieel zijn? Of is een complimentje ook een cadeautje? Aan de hand van onderzoeksvragen speuren de leerlingen naar de voor- en nadelen van cadeautjes. Samen bedenken ze alternatieven om onnuttige en overdadige cadeautjes te vermijden. pdf bestandAF 17_cadeautjes_anders_bekeken.pdf (1006 kB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar. Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
MOS-actiefiche: Composteren op school
Neem er even je afvalfactuur bij en je zal merken dat GFT (Groente-, Fruit- en Tuinafval) een grote hap uit het totale afvalbudget wegneemt. Toch kiezen nogal wat Vlaamse scholen ervoor om deze fractie te laten ophalen. Dit zorgt niet alleen voor een beduidend hogere afvalfactuur, maar ook voor meer CO2- en fijnstofuitstoot (van de vrachtwagens die het afval ophalen en wegbrengen) én een gemiste leerkans om de natuur van zeer nabij te leren kennen en onderzoeken. Deze MOS-actiefiche nodigt je leerlingen uit om het proces van composteren te onderzoeken en actie te ondernemen.
-
MOS-actiefiche: De energiekoffer en onderzoeksvragen verzinnen
Laat je leerlingen aan de slag gaan met de energiekoffer om het energieverbruik van de school in kaart te brengen. Op die manier breiden ze hun onderzoekscompetenties uit. pdf bestandMOS_actiefiche_energiekoffer.pdf (909 kB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar. Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
MOS-actiefiche: Een bijzzzzonder feestmaal
Met deze actiefiche werk je rond het nut en belang van insecten. De leerlingen onderzoeken wat insecten nodig hebben om te leven. Ze onderzoeken de verschillende biotopen, wat de insecten eten, hoe ze leven... Ze gaan op zoek naar oplossingen om ze te beschermen. De leerlingen ontwerpen (samen) een planten- en bloementuin en leggen deze ook aan.
-
MOS-actiefiche: Een boek op elke hoek
Deze actiefiche vormt een inspiratiebron om leerlingen na te laten denken over duurzaam materiaalgebruik. Hoeveel boeken worden er op school en thuis gebruikt? Is dit echt nodig? Laat de jongeren hierover nadenken, ga in discussie... Hoe zouden we dit kunnen oplossen? pdf bestandMOS_actiefiche_een-boek-op-elke-hoek.pdf (274 kB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar. Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
MOS-actiefiche: Een huisdier, een emotionele of weloverwogen keuze
Hoe maken kinderen (en scholen) een weloverwogen keuze voor een huisdier? De actiefiche van MOS geeft heel wat info en lessuggesties. pdf bestandAF18_allemaalbeestjes.pdf (513 kB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar. Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
MOS-actiefiche: Een ontbijt met lef!
‘Ik ben al blij dat ze ‘s morgens iets willen eten!’ Herkenbare uitspraak? Heel wat basisscholen organiseren jaarlijks minstens wel een ontbijt, een paasbrunch, of een andere (ochtendlijke) activiteit die met gezonde voeding te maken heeft. Hoe maak je als school echter een ontbijt of brunch, met en voor je leerlingen, dat èn echt gezond is, èn rekening houdt met moeder aarde, èn betaalbaar blijft? Een ontbijt of brunch met LEF (Lokaal, Ecologisch, Fair). Zullen we dat samen met de leerlingen uitzoeken? Deze actiefiche helpt je om samen met de leerlingen een duurzaam ontbijt klaar te maken.
-
MOS-actiefiche: Energiearme dag op school
Dit document vormt een leidraad om met je school en de omgeving een energiearme dag te organiseren. Samen met de leerlingen kan in kaart gebracht worden wat de mogelijkheden zijn om zuiniger met energie om te gaan en wat de energiearme dag aan besparing en verminderde CO2-uitstoot heeft opgeleverd. pdf bestandAF1_een_energiearme_dag.pdf (520 kB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar. Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
MOS-actiefiche: Energiedetectives op pad
Deze actiefiche vormt een leidraad om met leerlingen op onderzoek te gaan naar wat energie is, uit welke verschillende bronnen energie voortkomt en waar de energie naartoe gaat. Na het stellen van een aantal onderzoeksvragen rond energie, kruipen de leerlingen in de huid van een energiedetective om op zoek te gaan naar energievreters in de klas of school.
-
MOS-actiefiche: Energiekje trekt de stekker uit
Hoe breng je zowel de energiefactuur als de CO2-uitstoot van je school naar beneden? Aan de constructie van een oud, slecht geïsoleerd gebouw kan je op korte termijn weinig veranderen, maar de keuze voor een duurzame energieleverancier en attitudevorming heb je bijvoorbeeld wel zelf in de hand. Samen met het schoolteam, de ouders, de kinderen, en externe partners is meer mogelijk dan je denkt, en kan je op een leuke en leerzame manier 10 tot 15% energie besparen. Deze actiefiche zet je op weg.
-
MOS-actiefiche: Geef schoolgerief een langer leven
Actie Diamant zet leerlingen en hun ouders aan om bewuster met schoolmaterialen om te gaan en ze langer te gebruiken. Leren duurzaam consumeren of consuminderen begint op school. De MOS-actiefiche helpt je op weg om een project uit te werken rond het thema. pdf bestandAF8_Diamant_geef schoolgerief een langer leven.pdf (610 kB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar. Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
MOS-actiefiche: Het klimaat verandert. Jij ook?
Steken we onze kop in het zand voor de klimaatverandering en doen we verder zoals we nu bezig zijn, of gaan we voor een duurzame verandering? Deze MOS-actiefiche nodigt je leerlingen uit om de klimaatproblematiek van nabij te onderzoeken en actie te ondernemen. Het is nog niet te laat, maar dan moeten we ons dringend aanpassen. Doe jij ook mee? pdf bestandAF_Klimaat.pdf (1 MB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar. Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
MOS-actiefiche: Ik drink slim en ga op zoek naar de beste dorstlesser
Leerlingen onderzoeken met dit project de samenstelling van verschillende soorten dranken (onder andere frisdrank, fruitsap, flessenwater, drinkwater) en vergelijken deze met elkaar (voedingswaarde, dorstlesser,...). Bovendien gaan ze op zoek naar de oorsprong van verschillende drankverpakkingen (blik, PET-fles, glas, drankkarton, ...). pdf bestandAF_Ik drink slim.pdf (451 kB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
MOS-actiefiche: Op zoek naar alternatieven voor de plastic ballon
Het is feest en daar horen ballonnen bij. Maar de schade die ballonnen aan onze leefomgeving en de natuur toebrengen is enorm. Leerlingen onderzoeken de impact van ballonnen op onze leefomgeving. Samen komen ze tot alternatieven die de natuur en de omgeving geen schade toebrengen. pdf bestandAF9_gaat_deze_ballon_wel_op.pdf (786 kB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar. Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
MOS-actiefiche: Soep met ballen
Opdracht waarbij de leerlingen op zoek gaan naar gezonde, lokale en seizoensgebonden producten. Hiervoor doen ze een beroep op bedrijven en kleinhandel in hun schoolomgeving. pdf bestandAF10_Soep_met_ballen.pdf (301 kB) Ook op KlasCement staat deze actiefiche voor je klaar. Lees hier hoe je met de MOS-actiefiches de onderzoekscompetenties van je leerlingen kan aanscherpen.
-
MOS-actiefiche: Soep op de stoep
Dit document vormt een leidraad om met je leerlingen aan de slag te gaan rond duurzaam voedsel en duurzaam consumeren van voedsel. Leerlingen worden uitgedaagd om een soeprecept te bedenken dat aan duurzame voorwaarden voldoet. Als afsluiter kan je leerkrachten, leerlingen, ouders, buren...
-
MOS-actiefiche: We zeggen 'NEEN' tegen afval
De wereld kijkt tegen een gigantische afvalberg aan. Een deel daarvan werd slechts eenmaal of nauwelijks gebruikt (bv. een drankblikje). Bovendien komt een niet te onderschatten deel van het afval in de natuur terecht (plastic soep, zwerfvuil, sluikstort). Niet meteen een fraai plaatje, toch? In Vlaanderen zijn we sorteerkampioen. Dat is fijn. Maar ook het ophalen en verwerken van ons afval kost energie en brengt bovendien extra luchtvervuiling met zich mee. Veel van dat afval kan bovendien vermeden worden. Dat moet dus anders kunnen. Samen gaan we voor minder afval! Doen jullie mee?