Elke dag Buitenlesdag in het secundair onderwijs

Soorten buitenopdrachten

MOS onderscheidt 4 soorten buitenopdrachten:

vraagtekenfilosoferen: geef je leerlingen een filosofische vraag en moedig hen aan met ouders, broer of zus op zoek te gaan naar antwoorden. 
>> Lees meer over filosoferen in het basisonderwijs
>> Didactische tip: Maak bij de filosofische vraag die jij uitkoos een fiche met extra bijvragen, zodat ouders een goed gesprek kunnen aangaan met hun kind.
 

oog met pupilwaarnemen en benoemen: de natuur ontwaakt. Er is heel wat te zien daarbuiten! Waarnemen doe je met verschillende zintuigen: kijk, proef, luister, ruik en voel.
>> Lees meer over waarnemingen doen
>> Gebruik hulpmiddeltjes en truukjes om beter waar te nemen (bv. een loep of verrekijker gebruiken om beter te kijken, je ogen sluiten om beter te horen of te voelen, over een blaadje wrijven om het beter te ruiken,  ...).


vergrootglasonderzoeken en vergelijken: onderzoeken gebeurt in verschillende stappen:

  • Wat wil je weten? (onderzoeksvraag)
  • Wat veronderstel je? (hypothese)
  • Hoe ga je te werk? (methode)
  • Wat heb je nodig? (materiaal)
  • Wat neem je waar? (resultaten)
  • Wat is je conclusie? (conclusie)
     

puzzelstukjeuitdagen en actie ondernemen:
zorg voor een meerwaarde voor jezelf en de ander en de natuur. Daag je familie en leerkracht of vrienden uit!

Bomen en planten

vergrootglasZoek twee verschillende plaatsen in je buurt waar wilde planten staan. Staan op beide plaatsen dezelfde planten? Hoe zou dat komen?
>> Gebruik de app PlantNet om planten te herkennen en benoemen

puzzelstukjeOp hoeveel manieren kan jij de hoogte van een boom meten?
>> Ga aan de slag met de fiche '10 Ways to Measure a Tree' van Learning Through Landscapes.

vraagtekenAls een boom in een bos omvalt en is er niemand in de buurt om het te horen, maakt hij dan geluid?
>> Hoe filosofeer je met heel wat 'misschiens'

https://www.filosovaardig.nl/blog/denken-met-een-hoofd-vol-zaagsel/

vraagtekenIs een 'onkruid' een kruid?

puzzelstukjeZaaien is niet altijd even gemakkelijk. Maak je eigen zaden-tape en start je eigen moestuin.
>> Aan het werk met de fiche 'Make Your Own Seed Tape' van Learning Through Landscapes

vergrootglasBomen veranderen heel snel in deze tijd van het jaar. Leg dat vast in een timelapse filmpje door elke dag een foto van dezelfde boom te nemen.
>> Gebruik hiervoor de GrowApp en help de wetenschappers.

oog met pupilBestudeer een boom met al je zintuigen. Ga met je waarneming aan de slag en maak een gedicht.
>> Download de fiche 'Poetree' van Learning through Landscapes (in het Engels)

puzzelstukje Ga op zoek naar een kiemend zaad van een boom. Kan het zaad hier uitgroeien tot een boom? Zo niet, verplaats het dan naar een plaats waar het die kans wel krijgt.

oog met pupilWelke bodem is er aanwezig in je tuin? Is je tuin geschikt voor de aanleg van een moestuin?
>> Ga met Velt de bodemsoort van je tuin na.

Dieren

vergrootglasZijn spinnen die in de stad leven lichter van kleur omdat ze zo minder snel opwarmen?  Ga mee op onderzoek.
>> Neem met de spinnenspotterapp deel aan het burgerwetenschapsproject SPIN-CITY

vraagtekenLaat jij sporen na?

vergrootglasWelke vogels vliegen in je buurt? Wat wil je van hen te weten komen? Ga op onderzoek!
>> Gebruik een vogelgids of de natuurherkenner van Obsidentify  op je smartphone.

vraagtekenKunnen insecten ons iets leren?
>> Neem deel aan het burgerwetenschapsproject Invrivi.

puzzelstukjeDe Aziatische hoornaar is een wesp die komt uit China. Ze heeft het gemunt op bijen en andere insecten.
>> Help mee om de verspreiding ervan in kaart te brengen met Vespawatch

vraagtekenVliegen lijkt me heerlijk. Zijn er nadelen aan kunnen vliegen? En bestaan er vogels die niet kunnen vliegen?

puzzelstukjeMaak een nestkastje.
>> Bekijk de handleiding van Natuurpunt

oog met pupil Wie tjilpt daar nu eigenlijk?
>> Leer vogelgeluiden kennen met Natuurpunt

vergrootglasWelke dieren leven er bij jou in de buurt? Hoe kan je dit te weten komen? Trek op onderzoek uit!
>> Gebruik de app 'Spoorzoeker' van het Nederlandse Staatsbosbeheer.

oog met pupilHou een nestkastje een tijdje in de gaten: wat zie en hoor je allemaal? Welke vogel(s) zie je en welk materiaal brengen ze aan?

Leren van en in de natuur

puzzelstukjeGebruik de energie van de zon en maak je eigen zonne-oven.
>> Bouw een 'solar cooker' of zonne-oven met Nudge

vraagtekenKan een steen bewegen?
Uit wat bestaat een steen?
Waar komt zand vandaan?

puzzelstukjeKan jij het broeikaseffect in kaart brengen met behulp van een glazen pot en twee thermometers?
>> Volg de instructies van Learning Through Landscapes

vraagtekenIs er iets achter de wolken?

oog met pupil Zoek verschillende stenen. Kijk, voel en ... ruik. Een vergrootglas of een loupe is mooi meegenomen.

vraagtekenWat is sterker? De wind of de zon?
Kan je zonlicht vangen?

oog met pupilNeem een grote badhanddoek en ga ermee naar buiten. Ga op je rug liggen en kijk een tijdje naar de wolken. Wat zie je? Waar denk je aan? Welke soorten wolken herken je?
>> Gebruik deze app voor Androidtoestellen
>> Gebruik deze app voor I-phonetoestellen

puzzelstukjeProbeer de verbinding van atomen uit te leggen m.b.v. materialen uit de natuur.
>> Aan het werk met de fiche 'Outdoor Atomic Modelling' van Learning Through Landscapes

vergrootglasBeschrijf drie stenen die er verschillend uitzien. Kan je bepalen welke gesteenten het zijn?
>> Leer stenen determineren met Kijk Eens Omlaag

vergrootglasDoe een onderzoek m.b.t. het micro-klimaat in je buurt. Vergeet niet je onderzoeksstappen te doorlopen!
>> Maak gebruik van de tool 'Measuring Microclimates' van Outdoor Lessons (in het Engels)

puzzelstukjeNeem een zak, een knijper of een handschoen en verzamel het zwerfvuil in je buurt.

oog met pupilTijdens een tekenles komen verschillende begrippen aan bod: contour, details, eigenschaduw, textuur, statisch/dynamisch,... Trek naar buiten met balpen en papier. Zoek een voorwerp dat je aanspreekt. Beschrijf een aantal van bovenstaande begrippen. Maak een bic-art tekening van dit voorwerp.