Ga op zoek naar vergeten schatten in de klas of het schoolgebouw en geef ze een nieuw leven.
Geef schoolmateriaal een langer leven. Zet met de leerlingen een systeem op om spullen in de klas of op de speelplaats op regelmatige tijdstippen te onderhouden.
Geef jouw leerlingen een schrijf- of spreekopdracht waarin ze vertellen over hun emotionele band met een voorwerp dat al heel lang meegaat.
Filosofeer met je leerlingen over het nut van hebbedingen. Wat vind je belangrijker: hip of milieuvriendelijk zijn? Of is het hip om milieuvriendelijk te zijn? Wat is voor jou 'genoeg'?
Deel of ruil
Organiseer een ruilbeurs met ‘uit het oog verloren’ hebbedingen die leerlingen meebrengen van thuis. Nodig lokale (jeugd)verenigingen uit om mee te doen. Schenk wat over is aan een goed doel.
Plaats een permanente ruilkast op school.
Delen is het nieuwe hebben! Wist je dat je veel spullen niet zo lang of vaak gebruikt? Ga op zoek naar zulke voorwerpen en zet er een deelsysteem voor op poten.
Schenk verloren voorwerpen aan een sociale organisatie uit de buurt.
Laat leerlingen een hebbeding meebrengen dat ze recent kochten en laat hen onderzoeken of ze het ook tweedehands konden vinden.
Organiseer een inzameling voor een pop-up tweedehandswinkeltje op school. Sponsor met de opbrengst een goed doel of spijs de sociaaltariefkas van de school.
Heb je spullen nodig voor de klas of speelplaats? Misschien vind je ze wel in de tweedehandswinkel?
Bezoek een lokale kringloopwinkel.
Onderzoek hoe (online) tweedehandsinitiatieven hebbedingen een tweede leven geven. Interview de initiatiefnemers en schrijf er een artikel over.
Filosofeer over de ecologische en sociale impact van hebbedingen (productie, gebruik, ...): wanneer is een voorwerp niet goed genoeg meer? Wat is een duurzaam voorwerp? Waar komt het vandaan? Wie heeft het gemaakt? Heb ik dit echt nodig? Maken spullen ons gelukkiger?…
Maak
Waar zitten die handige Harry’s en Henrietta’s? Organiseer een repaircafé met leerlingen en/of ouders. Blijkt jouw gsm bijvoorbeeld echt onherstelbaar, zamel hem dan correct in en geef hem een tweede leven als grondstof voor nieuwe materialen. Lang leve de circulaire economie!
Maak een campagne (bv. filmpje, poster ...) over de impact van nutteloze hebbedingen.
Pimp een voorwerp dat je niet meer zo leuk vindt om het opnieuw trendy te maken.
Doe aan upcycling! Met heel wat hebbedingen die stuk zijn, kan je nog nuttige gebruiksvoorwerpen maken.
En denk eraan: zorg niet voor een grotere afvalberg door materialen aan elkaar te verlijmen of te bewerken waardoor ze nadien moeilijker of niet te recycleren zijn of in het milieu terechtkomen.
Koop
Onderzoek wat een (online) impulsaankoop is en hoe je die kan vermijden.
Laat leerlingen onderzoeken wat de verborgen impact is van hebbedingen.
Stel dat je naar een kleinere plek moet verhuizen en niet al je spullen kan meenemen. Welke behoud je en waarom?
Zijn er duurzame alternatieven voor jouw hebbeding?
Ga op zoek naar reclame voor jouw hebbedingen en maak er een collage mee. Bespreek daarna hoe reclamemakers je willen overtuigen om iets te kopen.
Jarig? Of een andere gelegenheid om cadeautjes uit te delen? Schenk een ervaring i.p.v. het zoveelste hebbeding.
Challenge! Koop geen enkel hebbeding tijdens de week van Black Friday!
#MissieMinder
Deze lijst met inspirerende acties is geïnspireerd op de Piraminder en sloot aan bij #MissieMinder 2023, de MOS-actiedag over bewust verbruiken. In 2023 richtten we de schijnwerpers op hebbedingen.