Veranderingen kunnen echt pas gebeuren als tijd wordt gemaakt om alle aspecten in het proces goed op te volgen. Daarbij kan dit kader zeker een hulp zijn:
Het kader van Loppitt & Knoster heeft aandacht voor randvoorwaarden voor verandering en geeft ‘kleurrijk’ aan wat er gebeurt als je aan bepaalde aspecten niet voldoende aandacht besteedt. Als we dit bijvoorbeeld toepassen op de tweede lijn van dit kader: als ‘visie’ op school ontbreekt (blauwe kolom, tweede lijn) , riskeer je ‘verwarring’ in het schoolteam te creëren (zie rode kolom, tweede lijn). Of in de derde lijn: als de ‘urgentie’ van het duurzaamheidsprobleem bij de teamleden niet wordt aangevoeld (groene kolom, derde lijn), dan wordt de kans groter dat er ‘weerstand’ in het team (in rode kolom, derde lijn) groeit tegen duurzaamheidsinitiatieven. En zo verklaart dit kader lijn na lijn hoe naast verwarring en weerstand ook ‘chaos’, frustratie’ of angst in plaats van ‘verandering’ (de eerste lijn van het kader) binnen een schoolteam wortel kunnen schieten.”
Bron afbeelding: Kind Leren Media Onderwijsinnovatie2017. (2017, 15 mei).