De 'Whole School Approach' houdt in dat je met alle betrokkenen kijkt naar de huidige schoolwerking. Maar hoe start je daar nu mee?
Onze mindmap voor het basis en het secundair onderwijs helpt jou op weg!
De mindmap van de 'Whole School Approach’ voor Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) is een mindmap die is gericht op de werking in basisscholen en secundaire scholen. Deze mindmap is geïnspireerd op de mindmap die is ontwikkeld binnen het onderzoeksproject VALIES. VALIES is een cocreatief onderzoeksproject rond EDO. Het betreft een samenwerking tussen de UAntwerpen, KU Leuven, Artevelde hogeschool, Katholiek Onderwijs Vlaanderen en Provinciaal Onderwijs Vlaanderen.
Dit kader omvat 4 pijlers:
- Schoolbeleid
- Schoolinrichting
- Onderwijs
- Verbonden met de omgeving
Met deze vier pijlers sluit dit kader direct aan bij het UNESCO-model. Elke pijler bevat items die het functioneren van de school in kaart brengen. Deze mindmap helpt de schoolbetrokkenen een helder zicht te krijgen op het globaal functioneren van de school. Al deze aspecten hebben raakvlakken met elkaar en moeten geïntegreerd benaderd worden. Het gaat dus niet om het afvinken van al die items, wel ze steeds in een holistisch perspectief te zien.
Onze poster laat in één beeld zien wat de WSA inhoudt.
Hang de poster op in de leraarskamer en gebruik hem als inspiratiebron en toekomstbeeld.
We bieden de poster aan in verschillende formaten, om af te drukken op je eigen printer, of om te laten drukken in een drukkerij.
Wat is SDGs@school?
SDGs@school is een website die MOS ontwikkelde om scholen te helpen bij het integreren van de SDGs in een duurzame schoolwerking.
Op de site zijn verschillende tools opgenomen waaronder het SDG-kompas.
Het SDG-kompas is bedoeld als een werkinstrument of tool. Het wijst de weg om de schoolwerking en het curriculum op te hangen aan de SDGs met een ruime blik op de wereld en de omgeving. Met het kompas maak je eerst van je school een blauwdruk die in kaart brengt hoe de werelddoelen al aan bod komen. Door deze oefening te doen wordt duidelijk hoe de werelddoelen nog beter geïntegreerd kunnen worden op school-en klasniveau. Of hoe je duurzaam denken en handelen op school aan de 17 werelddoelen kan aftoetsen.
Alle SDGs werden in het SDG-kompas hertaald naar een schoolcontext, wat het gemakkelijk maakt voor directies, leerkrachten en leerlingen om ermee aan de slag te gaan.
Het SDG-kompas wordt idealiter in groep ingevuld door een mix van alle stakeholders van ‘de school’. Dat zijn de directie, de leerkrachten, de leerlingen, de ouders, het onderhouds-, technisch en administratief personeel, de schoolraad, externe partners enz, m.a.w. al wie bijdraagt aan de werking van de school. Dat is nodig als de school een representatief beeld wil krijgen van hoe er op dit moment omgegaan wordt met de SDGs op de school.
Meer weten? Ga naar SDGs@school
MOS begeleidt scholen in een traject op maat. Om die brede schoolbenadering op een makkelijke manier in het traject mee te nemen heeft MOS stapstenen ontwikkeld. Elke stapsteen visualiseert de focus die de school legt tijdens het traject om EDO te verankeren. De stapstenen gaan van het uitzetten van een visie op duurzaamheid, over participatie, educatie tot het inzetten op samenwerking met partners.