Biodiversity at School Environments Benefits for ALL
Wetenschappelijk onderzoek, ondersteund door BELSPO
In scholen verspreid over België onderzochten we het effect van biodiversiteit in en rond de school op de fysieke en mentale gezondheid van de leerlingen. We bekeken ook wat de kansen zijn om, via biodiversiteit in de schoolomgeving, gezondheidsongelijkheid onder kinderen te verminderen.
We merkten dat speelplaatsen steeds groener worden, maar er is nog veel werk aan de winkel. De resultaten van dit onderzoek zijn van belang voor het ontwerp en beheer van speelplaatsen en schoolomgevingen, alsook voor relevant overheidsbeleid, onderwijs en gezinsleven.
We vergeleken de impact tussen verschillende scholen op basis van verscheidene criteria, in zowel rurale als urbane gebieden. Via verschillende onderzoeksmethoden (vragenlijsten, onderzoek op de speelplaats,…) verzamelden we data. De microbiële blootstelling bijvoorbeeld werd gemeten via bladeren van buitenplanten, bodemstalen en uitstrijkjes op de wang. Tijdens de verschillende fases van het onderzoek werden leerlingen en leerkrachten zo sterk als mogelijk betrokken.
Met wie?
Het onderzoek werd geleid door Universiteit Antwerpen, in samenwerking met Sciensano, INBO, UCLouvain; MOS en GoodPlanet stonden in voor de samenwerking met scholen (resp. voor Vlaanderen en Brussel & Wallonië).
Het onderzoek richtte zich op klassen van het 4e en 5e leerjaar.
Projectverloop
Het project verliep in verschillende fases:
- 2020: methodologie en samenwerking tussen partners uitwerken. Selectie van scholen op basis van omgevingsfactoren;
- 2021: start samenwerking met scholen;
- 2021-2022: onderzoek in scholen en verzameling van gegevens;
- 2022-2023: verwerking van de gegevens;
- 2024: communicatie van de resultaten;
Surf naar de projectwebsite van UA voor meer info en resultaten. Je vindt er ook een filmpje waarin het onderzoek in 4 minuten wordt uitgelegd.
Of verdiep je helemaal in het Engelstalig eindrapport van het onderzoek.
© foto: GoodPlanet Belgium