Wil je binnen je school het draagvlak vergroten om gezamenlijke projecten aan te pakken? Dan bekijk je dit het best vanuit de 'Whole School Approach'. Neem contact op met je provinciale MOS-begeleider om deze aanpak op maat van jouw school uit te werken.
De 'Whole School Approach' (WSA) voor duurzame ontwikkeling is een raamwerk dat scholen ondersteunt om onderwijs voor een duurzame toekomst vorm te geven, in samenspraak met alle belanghebbende en geïnteresseerden in en rond de school.
WSA helpt om duurzaamheidsvraagstukken structureel en in samenhang in de schoolorganisatie te integreren.
Participatie staat in een WSA centraal. Het betekent dat alle schoolbetrokkenen er SAMEN naar streven om aan Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) een betekenisvolle invulling te geven. Er wordt tijd en ruimte genomen om de vraag: ‘Wat hebben we nodig om kwaliteitsvol EDO te realiseren?’ onder de loep te nemen. De schoolcultuur drukt uit wat ze belangrijk vindt. Daardoor ademt de school duurzaamheid.
Interessante literatuur over WSA:
Een 'Whole School Approach' (WSA) geeft zuurstof aan alle schoolbetrokkenen en geeft goesting om van SAMEN school maken een mooi geslaagd verhaal te maken. Het kader van WSA wordt gebruikt om de schoolwerking te optimaliseren en te laten uitgroeien tot een duurzame school waar leerlingen vertrouwd zijn met de 21e-eeuwse vaardigheden. Het nodigt uit om de participatieve processen op school te stimuleren en te ondersteunen. Alleen op deze manier kan geloofwaardig werk worden gemaakt van educatie voor duurzame ontwikkeling.
De 'Whole School Approach' houdt in dat je met alle betrokkenen kijkt naar de huidige schoolwerking. Maar hoe start je daar nu mee?
Daarvoor bieden wij hieronder een aantal belangrijke instrumenten en aandachtspunten aan:
- Instrumenten: Bekijk onze mindmap voor het basis en het secundair onderwijs, een kader dat vertrekt vanuit de SDGs en de MOS-stapstenen.
- Neem voldoende tijd om het WSA-proces op school te doorlopen.
- Bekijk de succesfactoren van verandering.